Vinsamlare

Idag hörde jag i förbigående ett uttryck som jag inte tidigare reflekterat över; ”wine collector”, alltså en vinsamlare. Vad är det för någon typ?

Visst, vi är väl många som stoppar ner en och annan flaska i vinkällaren. Jag gör det i alla fall för att kunna plocka fram vid ett senare tillfälle och njuta av vinet. Helst i sällskap av goda vinvänner. Är jag då en vinsamlare?

Samlare, ordet väcker många associationer. Frimärkssamlaren, en äldre man med förstoringsglas och pincett över välfyllda album. Sockerskålssamlaren, damen med hela huset fyllda av sockerskålar i alla former.  Konstsamlaren, knappsamlaren, växtsamlaren… Det är många som samlar på saker.

En del samlar upplevelser istället. Till exempel den idag så vanliga resmålssamlaren. Hon som flänger kors och tvärs för att kunna pricka av så många länder, städer och sevärdheter som möjligt. Ornitologen får väl också räknas till den här gruppen.

En vinsamlare skulle egentligen kunna plats i båda kategorierna. Att samla saker, alltså själva vinflaskorna – oftast fyllda, även om en del faktiskt samlar på både tombuteljer och vinkorkar – är det uppenbara. Men har ni tänkt på att det faktiskt finns en del som samlar på vinupplevelsen? Likt ornitologen vill de pricka av de fina vinerna de provat; Krug, Petrus, d’Yquem osv.

Att samla, går det överstyr, så kan det bli till en besatthet. Gäller det vinsamlare också? De som prickar i sin lista – ja, kanske ivern att ha fått smaka alla de stora kan leda till en viss grad av besatthet. De som samlar flaskorna då? Här tror jag risken kan bli större. Ha-begäret kommer lätt krypande. Men än har jag inte sett något TV-program där rensningteamet med psykolog och rengöringsexperter i spetsen fått rensa ut en bostad överfylld av fina viner.

Känner jag mig då som en vinsamlare? Jag har ju i alla fall en vinkällare. En liten en, men ändock med ett antal omhuldade flaskor. Nej, faktiskt inte. Jag känner inte det minsta av själva samlandets iver. Bara längtan efter de trevliga stunder när var och en av vinerna ska öppnas och njutas.

Så vad är jag då? Ingen samlare. Bara en vanlig liten ekorre som sparar för de goda stunderna.

One thought on “Vinsamlare”

Kommentarer inaktiverade.