Vi äta, ni laga – Vingeografins år

Fyrverkeri_20130101_704

”Så onödigt det var att behöva lära sig saker utantill,” sa en av vännerna runt bordet. ”Tack och lov är den tiden förbi i skolan. Att analysera, se sammanhang och argumentera. Det är bra mycket viktigare.”

”Ja, tänk vad vi fick lära oss onödiga saker,” instämde en annan. ”Ta den här ramsan om floderna i Halland. Vi ska äta, ni ska laga. Varför skulle vi lära oss det? Det är ju fullständigt onödigt att kunna. Det är bara att slå upp på nätet.”

Viskan, Ätran, Nissan, Lagan. Om man tar dem norrifrån alltså. Är det onödigt vetande? Och hur är det med det här att lära sig saker utantill? Är den tiden passé?

Jag argumenterade emot. Ta just det här med geografi. Hur ska vi kunna se sammanhang, analysera och resonera om vi inte vet var i världen vi befinner oss?

Naturligtvis var mina tankar samtidigt i vinets värld. Vin utan geografi, det skulle för mig bli en bra mycket fattigare njutning. Vin, när man inte bryr sig om ursprunget, det blir bara en industriprodukt. En alkoholhaltig dryck gjord av jästa druvor. Vin tillsammans med geografi, det ger däremot en mängd nyanser till upplevelsen. Att kunna placera vinet på kartan, det är för mig lika viktigt som kunskapen om druvsorterna det är gjort av.

Behöver vi då kunna vår vingeografi utantill? Ja, jag tycker faktiskt det. Åtminstone i stora drag. Till exempel att Barossa ligger i Australien, Stellenbosch i Sydafrika och Apulien i södra Italien. Det skulle vara väldigt opraktiskt och ta lång tid att behöva konsultera datorn eller den smarta telefonen varje gång.

Skulle ni kunna tänka er en sommelier som tar fram paddan för att upplysa er om var i världen vinet kommer ifrån? Nej, naturligtvis inte. Men den nya generationen vinälskare, både professionella och amatörer, får det ju svårare när inte skolan lär ut och kräver grundkunskaper. Nu hoppas jag att vännerna runt middagsbordet överdrev det hela. Att det inte är riktigt så illa.

När jag för egen del reflekterat kring vår middagskonversation kom jag till en insikt. Geografin är otroligt viktig för mina vinupplevelser. Nyårslöftet blev därefter: 2013 är härmed utnämnt till vingeografins år.

Det ska bli ett nöje att ta fram vinatlasen och börja repetera de gamla välkända vindistrikten. Och lika kul att utforska och lägga nya områden till minnesbanken av ”utantillkunskap”.

