Vin, prestige och berättelser

Är det högpoängare, ikonviner och samlarobjekt som intresserar mest? Eller är det viktigare med historien bakom vinet, att njuta av det och dela upplevelsen med andra? Två olika infallsvinklar, där en man kan anas bakom den första medan kvinnor står för det andra förhållningssättet.

Givetvis stora generaliseringar. Men kan det verkligen vara så, att män och kvinnor ser på vin på så olika sätt? Ja, i alla fall verkar det vara så i USA (1).

Män använder vin för att imponera på andra. Kvinnor för att väva minnen om speciella tillfällen, där vinet är en viktig del av den sociala upplevelsen.

Är då vi likadana i Sverige? Kanske kan det finnas liknande tendenser. Speciellt när det gäller de som är mer vinintresserade.

I USA står kvinnor för den största andelen av vininköpen. Jag har inte sett någon motsvarande undersökning för den svenska marknaden, men nog borde kvinnor stå för en stor andel här också.

En praktisk effekt för branschen är att marknadsföringsbudskapen kan utformas olika beroende på vilken målgrupp man vänder sig till. Och då tänker jag inte i första hand på annonsering eftersom den omges av en strikt regelverk. Utan snarare på den information som importörer sprider via nyhetsbrev, egna vinklubbar och liknande.

Man kan spela på prestige och exklusivitet: ”Ett kraftfullt och fruktigt Syrah-vin med bra koncentration och lång eftersmak. Vingurun Robert Parker gav det alldeles nyligen 93 av 100 poäng. Vi har fått en liten tilldelning av det här exklusiva vinet.”

eller

Man kan berätta en historia bakom vinet: ”Druvorna till det här vinet kommer från en liten vingård som familjen Tourdon vårdat i snart hundra år. Nu är det dottern Mireille, utbildad vid vinuniversitetet i Bordeaux, som tagit över vinmakandet och ömt vårdar de gamla traditionerna. Vi träffade henne i våras och då berättade hon om när hennes farfar planterade om just den här vingården och vilken omsorg han lade vid att välja de bästa vinrankorna. Stockarna är nu över 100 år gamla och ger ett enastående kraftfullt, fruktigt och koncentrerat Syrah-vin med lång eftersmak.”

Prestigeinriktat eller berättelse. Kan vi se några sådana skillnader i informationsflödet?  Finns det överhuvudtaget några sådana skiljelinjer mellan manligt eller kvinnligt i vår svenska vinkonsumtionsvärld? Eller är har vi kommit förbi det till ett mer jämlikt ”hen”?

(1) Gardner, C. (2012), ”Marketing Wine to Women”, Sommelier Journal.

Annonser

2 thoughts on “Vin, prestige och berättelser”

  1. Intressant, men jag tror att det är en mycket grov generalisering. Visst finns det män, liksom kvinnor, som går igång på ”prestige och exlusivitet” när det gäller vin…liksom för bilar, boende och andra kapitalvaror. Men jag tror personligen att de flesta vinentusiaster, oavsett kön, tilltalas av helheten i vinet och allt det som omger det…dvs en kombination av de två exemplen du angett ovan.

    Sen är ju marknadsföring i sig en annan sak. Det finns bevisligen olika ord och fraser som tilltalar män respektive kvinnor, liksom olikheter i bildspråk. Så från markandsföringssynpunkt kan man säkerligen stärka budskapet beroende på om målgruppen är manlig eller kvinnlig.

    Jag funderade en stund på hur våra olika vinskribenter, män och kvinnor, skriver och om det finns någon direkt , generell skillnad i hur de uttrycker sig…men jag kunde inte hitta något konkret att sätta fingret på. De flesta skriver ganska så lika tycker jag….

    Gilla

    1. Det som fick mig att reflektera över Cara Gardners artikel och fundera på könsaspekten när det gäller vin, var det faktum att bland de vinintresserade människor jag mött, så har det varit män som tydligast framhävt ”prestigeaspekten”. Men det kan ju vara en ren tillfällighet. Jag ska tänka på det här du skriver om hur vinskribenternas språk framöver. Jag är också tveksam till om det finns några skillnader.

      Gilla

Kommentarer inaktiverade.