Kylskåpsrött

”Har ni en vakumpump? För att spara vinet när inte allt går åt på en gång.” Avlyssnat i den lokala monopolbutiken i förra veckan. Biträdet svarar den äldre damen nekande, men visar på en förpackning med gas som de säljer. Nej, en vakumpump skulle det vara.

Visst blir man glad av att höra att inte alla föredrar boxen utan väljer flaska även när de vill dela innehållet på flera gånger. Berömvärt.

Damen passerar och jag kan inte hålla min stora mun: ”Du kan bara sätta tillbaka korken och ställa in flaskan i kylskåpet.”

En misstänksam blick tillbaka. ”Det är rött vin,” förtydligar hon.

”Javisst, det går bra för både vitt och rött,”  säger jag, men blir snabbt tillrättavisad.

”Inte går det att förvara rött vin i kylskåpet.” Damens blick är bestämd. Hon seglar kvickt förbi och ut ur butiken. Jag står kvar och hinner inte svara, bara gapar.

Blogginlägget på Öhmans Mat & Vin publiceras som på beställning. Ni som undrar, läs och lär av Anders Öhman:
Hur länge kan jag spara ett öppnat vin?

WineBottles-Sketch Anna Ljuva druvor

