Kyssar till grodkungen

En liten grön groda. I sagans värld inte så söt, utan istället fet och ful. Absolut ingen guldkrona på huvudet. Däremot hjälpsam och ihärdig. Magi är inblandad. En kyss från en prinsessa, och wow, grodan förvandlas till en vacker ung prins.

Grimm Frog King and Princess

In pfalziska Flemlingen heter prinsessan Regine. En kyss, och wow, ett vackert vin väcks till liv. Kungen är hennes far Theo Minges, kungadömet Weingut Theo Minges.

”Det var min fars idé,” säger Regine Minges. ”Vinet vilar orört i sin tank. När den så öppnas, väcks det plötsligt till  liv som av en kyss.”

Ja, idén må vara hennes fars. Etiketten är av prinsessan Regines design. Der Froschkönig, det är grodkungen på tyska.

Theo Minges Der Froschkönig

Riesling är druvan. Naturligtvis, kungen av druvor. Spontan jäsning i rostfri ståltank utan temperaturkontroll. Torr eller med sötma, naturen bestämmer. Inget svavel tillsatt, vare sig under jäsningen eller när det vilar i tanken på sin primära fällning. Tanken hålls stängd hela tiden. Inga provningar. Efter 18 månader öppnad och vinet kysses till liv. Precis som grodkungen.

Sagan förd in i vinets värld. När jag sitter där vid det stora bordet i Minges provningsrum får jag plötsligt bilderna i huvudet. En källare, en glänsande tank och prinsessan av Flemlingen i vacker klänning som kastar slängkyssar. Tanken öppnas, spänning, avsmakning. Det glittrande ögonblicket, magin fungerade.

Den först kyssta årgången var 2007, senast buteljerad 2011:an. I källaren väntar 2012, som troligen får en kortare tid på fällningen, ett experiment. Regine serverar 2011 och 2009; dags för mig att kasta några slängkyssar.

Weingut Theo Minges Froschkönig Riesling 2011 and 2009Froschkönig 2011 kom ut som ett torrt vin. Komplexa aromer med typiska Riesling-markörer. Lite cykeldäck föreslår jag och noterar hur aromerna utvecklas i glaset medan vi pratar. Regine tycker det finns lite färska lagerblad i doften och hämtar ett blad åt mig så jag kan känna och jämföra. Ja, hon har rätt. I gommen mycket klar and slank. Torr, syran frisk och integrerad, mångfasetterat, utmärkt längd. En sådan attraktiv prins. Kärlek vid första ögonkastet.

Froschkönig 2009 är en fantastisk spätlese. Komplexa aromer som börjar få en mogen touch. En läcker liten sötma, balanserad av fräsch syra. En mycket speciell, angenäm gomkänsla. Mycket komplex med citrus, örtighet, lagerblad, cykeldäck. Väldigt mycket Riesling, full av karaktär. Superlång eftersmak. Elegant, stilig. Värd en flott guldkrona.

Så läckert fina Rieslingviner. Jag kan inte bli annat än förförd.

My little green garden frog and Theo Minges Der Froschkönig

Det var alltså den tredje ledtråden från högen av böcker, sagoboken av bröderna Grimm. (Även om prinsessan in min gamla bok föredrar att kasta grodan i väggen istället för att kyssa den. Jag gillar mer den romantiska kyssversion av den gamla folksagan.)

Minges gör fler fina viner, fortsättning följer…

Tidigare på Ljuva Druvor om vårt besök hos Regine Minges, Weingut Theo Minges:

Länk till Weingut Theo Minges hemsida.

Regine Minges, Weingut Theo Minges
Regine Minges

Illustrationen ovan av prinsessan och grodkungen är gjord av Janusz Gabianski och finns in min gamla sagobok, ”Bröderna Grimms SAGOR”, Albert Bonniers förlag, 1963.

