Ryktet om min nära förestående…

”Döma ut mig på grundval av en olycksbroder? Och du ska kalla dig sommelier!?” Monty tittar på mig med kallt förakt. Fnyser och snörper på den röd- och guldglänsande etiketten. ”Du borde verkligen veta bättre. Sätta sådana rykten i svang. Du känner väl själv? Påståendet om min nära förestående bortgång är högst överdrivet.”

”Fin torkad frukt och komplexitet i de mogna aromerna,” Monty lyfter fram sina företräden utan blyghet men erkänner sedan. ”Några rynkor, jovisst, det kan jag inte neka till, russinlika kan vi väl hålla med om, men vackert linjerade och lädret av yppersta kvalitet. Befinner mig i årgångens allra bästa år. Så det så.”

”Jo, liket lever,” konstaterar Han när jag återger noteringen från Herr P:s bejublade juniprovning. Då skickade vi olycksbrodern vidare till vinnekrofilernas helgedom med omdömet ”doft av ålderdom, kemi och russin. En syra- och tanninbomb utan frukt. Icke för oss”.

Chateau Montus 2001Men det här är någonting helt annat. Vår egen Monty årgång 2001, kanske mer känd under etiketten Chateau Montus, med massor av ädla Tannat-druvor från Madiran innanför glashöljet, lever i all önsklig välmåga. Välsvarvade tanniner i mängd (Tannat är ju trots allt tannin-Tannat), balanserat med motsvarande mängd syra. Frukten lever, fin komplexitet med nobla russin och högklassigt läder i utmärkt längd. Moget, javisst. Gott, javisst.

Flaskvariation, taskig kork på Herr P:s flaska, lagringsförhållanden? Vem vet. Monty 2001 har i alla fall sovit gott i vår källare, trots att plats endast getts i andraklasskupén, där förhållandena är okej, men inte med oklanderligt jämn temperatur. Montys sista centilitrar presterar faktiskt även efter en natt i kylskåpet.

”Käre Monty, förlåt, jag ber om ursäkt för mina förutfattade meningar när det gäller din kondition, men din olycksbroder var faktiskt inte så fräck. Du är bara så läcker nu, men hade jag haft några fler av dina bröder i källaren skulle jag faktiskt korkat upp och njutit dem före jul. Skål Monty!”

Chateau Montus 2001

